Jak zamontować / wymienić hamulce V-Brake? FILM w Krakowskim Serwisie Rowerowym

Przedstawię krótką instrukcje montażu czy wymiany hamulców typu V-brake. Również można nauczyć się regulacji V-brake’ów. Dodatkowo ta instrukcja może się też przydać przy wymianie hamulców szosowych, bądź ich regulacji.

Na samym początku zapraszam do filmu, a po nim do szczegółowego opisu.

Krok 1.

Przygotowujemy piwoty pod hamulce. Jeśli wymieniamy w używanym rowerze V-brake’i, najpierw należy zdemontować stare hamulce. Następnie trzeba oczyścić powierzchnie piwotów, najlepiej papierem ściernym. Dalej należy nałożyć na piwoty troszkę zwykłego smaru. Ja używam zwykłego smaru litowego na bazie oleju mineralnego.

Piwot na hamulec V-brake
Piwot na hamulec V-brake

Dobrze byłoby również wymienić linkę z pancerzem oraz fajką i gumką. Najczęściej taka linka podczas pracy lubi wytrzeć plastikowy oplot w pancerzu, czego następstwem jest ciężka praca klamki. Mogą również linki zaśnieżyć bądź zardzewieć jak się pojawi wilgoć w pancerzu.

Jeśli będziecie kupować hamulce Shimano to w zestawie dostaniecie fajkę i gumkę. Nie wiem jak u innych producentów. Natomiast co do linki to warto starą zdemontować i pójść z nią do sklepu rowerowego, by nam do cieli na wzór linkę i pancerz.

Hamulec V-brake Shimano Deore LX
Hamulec V-brake Shimano Deore LX

Krok 2. 

Jeśli nie macie dociętego na miarę pancerza, najpierw trzeba wykonać krok trzeci, a po nim wrócić do kroku drugiego. Ewentualnie można pominąć go jeśli pozostaje stara linka z pancerzem w rowerze.

Zakładamy linkę do klamki. Linka zawsze z jednej strony jest zakończona główką, która siada w specjalnym miejscu w klamce. Następnie przepuszczamy ją przez śrubę regulacyjna klamki a potem zakładamy pancerz, fajkę i gumkę. Fajka zawsze ciasno wchodzi, polecam ją wsadzać przekręcając zgodnie z kierunkiem zakręcanych drucików tworzących linkę hamulcową.

Krok 3.

Zakładamy hamulce na piwoty. Każdy hamulec powinien być opisany pierwszą literą angielskiego słowa left czy right – „L”, „R”. Prawa strona roweru znajduje się po stronie napędu, jeśli jesteś w pozycji do jazdy. Czasami zamiast literek na klockach mogą być umieszczone strzałki. One przedstawiają kierunek obrotu koła i zgodnie z tą strzałką trzeba je zamontować.

Zakładamy hamulec, dokręcamy śrubki przy piwotach. Zalecam na samym początku wszystkie s®óbki wkręcać ręcznie, a jak już wchodzą dobrze dokręcić je imbusem.

V-brake Shimano Deore LX
V-brake Shimano Deore LX

Regulujemy klocki względem obręczy. Luzujemy nakrętki trzymające klocek i przykładamy go do obręczy tak by przylegał całą powierzchnią. Delikatnie dokręcamy nakrętki imbusem, by trzymały się ramienia hamulca. Najlepiej dokręcać klocki przytrzymując je, tak by palec wskazujący był wsunięty pod całym klockiem od spodu, a kciuk przytrzymywał od góry klocek z lewej strony.

Sprawdzamy. Puszczamy koło i patrzymy czy na całej długości obręczy, klocek w żadnym miejscu nie ociera o rawkę czy oponę. Jak koło się kręci bez problemu, klocki są równo względem obręczy można je dokręcić mocniej.

Jak już mamy klocki wyregulowane zakładamy linkę z fajką i gumką na hamulec. Dokręcamy na hamulcu linkę. Na samym początku lekko. Sprawdzamy naciskając klamkę jak chodzi hamulec względem obręczy. Jeśli chodzi w porządku czyli; klamka na samym początku zaczyna blokować hamulec i regulacja długości linki w klamce jest wkręcona, można dokręcić śrubę przytrzymującą linkę na hamulcu.

Na sam konie sprawdzamy wszystkie s®óbki, nakrętki czy są mocno dokręcone. Jak tak, to możemy teraz udać się w bezpieczną drogę.

 

Fajnie, udało mi się zmontować ten materiał. Nie ukrywam, że troszkę się nad nim napracowałem. Mam nadzieje, że Wam pomoże. Życzę powodzenia a  jeśli chcesz otrzymywać newsy z życia bloga czy przydatnych porad serwisowych, to zapisz się na newsletter, a na pewno nic Cię nie ominie!

Dzięki i jeszcze raz powodzenia!

Krzysztof Prażmowski

 

Skomentujesz?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.