Napęd SRAM 1×11 GX i NX, z czym to się je

W mediach pojawiły się informacje o tym, że amerykański producent wprowadza tańszą linię napędu 1x11. Pod lupę wezmę nową grupę SRAM NX, porównując ją ze starszym braciszkiem SRAM GX. Wskażę, gdzie napęd 1x11 będzie fajnie pracował, a przede wszystkim kto może na niego sobie pozwolić, oraz opiszę moje spostrzeżenia. 

Rower Trek Superfly 8 black 

Krótka charakterystyka podzespołów SRAM NX i GX

Obie grupy są bardzo zbliżone do siebie. Korba i przerzutka prawie jednakowe, manetka z wyższej grupy GX, może być dodatkowo mocowana pod klamkę hamulca. Również kaseta SRAM GX ma ciekawe rozwiązanie, wchodzi na innego typu bębenek. Dobrze, że producent pozostał przy standardowym kluczu montażowym 🙂 

SRAM Manetka NX
Manetka SRAM NX - waga 142 g
sram nx gripshift
Gripshift SRAM NX - waga 142 g
Korba sram nx
Korba SRAM NX - waga 780 g
Przerzutka sram nx
Przerzutka SRAM NX waga 322 g
Kaseta SRAM PG-1130
Kaseta SRAM PG-1130 waga 538 g (dużo)

Manetka sram gx
Manetka SRAM GX - waga 122 g
sram gx gripshift
Gripshift SRAM GX - waga 122 g
Korba sram gx-1000
Korba SRAM GX-1000 waga - 720 g
Przerzutka sram gx
Przerzutka SRAM GX - waga 265 g
kaseta sram gx xg1150
Kaseta SRAM GX XG-1150 - waga 325 g

Nowy napęd SRAM NX, a dokładnie kaseta, jest kompatybilna z piastami 10 rzędowymi. Natomiast SRAM GX, wchodzi na całkowicie innej konstrukcji bębenek.

Bębenek sram xd2

Bębenek sram xd2

Dla kogo napęd SRAM 1x11 GX i NX?

I to jest dobre pytanie. Przede wszystkim dla górali, i to nie tych, co mieszkają w górach. Dla tych osób, które się ścigają, bądź wyłącznie jeżdżą po górkach. Kilkakrotnie słyszałem opinie "koni", którym zabrakło miękkich przełożeń na końcówce maratonu, w Cyklokarpatach.

Osoby, które jeżdżą po dolinkach, oraz lekkich pagórkach, przy szybszej jeździe, mogą odczuć lekki brak przełożeń, a zwłaszcza sprinterzy, nie będą mieli czym dokręcić na płaskich odcinkach. Natomiast przy wszystkich mocniejszych ściankach, będzie trzeba podjeżdżać "siłowo", gdyż zabraknie tzw. młynka.

Rower Superfly 8 1x11

Moje odczucia po testach napędu SRAM GX 1x11

1x11 jest napędem bardzo wymagającym, jaśli chodzi o wytrenowanie. Już średnie górki, tak jak wcześniej pisałem, trzeba będzie pokonywać "siłowo". Bajkerom, którzy lubią pokonywać podjazdy na młyneczku, odradzam ten napęd. Jednakże z czasem do wszystkiego idzie się przyzwyczaić.

Jeśli chodzi o praktyczność i działanie, to jest nieźle. Znów powrócę do podjazdów, gdzie z czasem kiedy zmienia się nachylenie, a my redukujemy biegi, nie mamy drastycznego przeskoku, jak przy zmianie biegu, przy napędzie z dwiema tarczami. Krótki spust manetki, puszcza impuls do przerzutki, a ona przeskakuje jak na zawołanie. Sztywno i pewnie.

Niesamowite są dźwięki, które oddaje przerzutka przy zmianie biegów, zwłaszcza przy ostatnich trybikach. Trzask jest jak z bicza strzelił. Można obudzić śpiącego misia 🙂

Na koniec, chciałem jeszcze poruszyć temat wagi. Napęd SRAM GX waży 1432 g i jest lżejszy od młodszego brata o 350 gram (SRAM NX 1782 g). Największa przepaść występuje przy kasecie - 213 g, taka różnica mocno może się odbić na rozbujaniu koła!

Zapraszam do przyglądnięcia się grupie SRAM GX, w rowerze Trek Superfly 8

Źródło:

Skomentujesz?